Lysaker, 4. oktober 2021: TECO 2030 har nådd en ny milepæl i sin utvikling av nullutslippsløsninger for skipsfarten. Selskapet har nå blitt tildelt en «Approval in Principle» (AiP) av klasseselskapet DNV for sitt hydrogenbaserte brenselcellesystem og tre versjoner av brenselcellemodulen FCM400.
DNV, et av verdens ledende klasse- og sertifiseringsselskap, har evaluert TECO 2030s hydrogenbaserte brenselcellesystem og tre versjoner av dets brenselcellemodul, FCM400TM. DNVs konklusjon er at disse er utformet i henhold til gjeldende lover, regler, reguleringer og standarder.
– Det at vi nå har fått en Approval in Principle av DNV er en viktig milepæl for oss. Tildelingen viser tydelig at DNV anser brenselcellesystemet og brenselcellemodulene vi har utviklet for skipsfarten og andre tunge applikasjoner som trygge å bruke, sier Tore Enger, konsernleder for TECO 2030.
En «Approval in Principle» er en uavhengig vurdering som bekrefter at designet er gjennomførbart og at det ikke er noen hindringer som kan gjøre at konseptet ikke blir realisert.
Bekrefter egnetheten for marine applikasjoner
– Vi er veldig glade for å kunne jobbe sammen med TECO 2030 med dette viktige prosjektet, sier Olaf Drews, leder for maskineri og rørsystemer i DNV Maritime.
– For ny teknologi, slik som brenselceller, kan det å få en vurdering av et klasseselskap være helt avgjørende når det gjelder å bygge tillit i markedet. Vi jobber kontinuerlig med å tilby praktiske løsninger som kan bidra til å muliggjøre opptaket av dem, og vi ble i 2008 det første klassesamfunnet i verden som publiserte regler for brenselceller, sier Drews.
– Dette sertifikatet bekrefter den grunnleggende egnetheten til TECO 2030s brenselcellesystemer for marine applikasjoner, legger han til.
Morgendagens motor
Brenselceller er morgendagens motor. De omdanner hydrogen til elektrisitet med vanndamp og varm luft som eneste utslipp. Brenselceller kan gjøre at skip kan seile utslippsfritt enten på hele reisen, eller kun på kortere strekninger, slik som inn i og ut av de norske verdensarvfjordene; Geirangerfjorden og Nærøyfjorden.
For å redusere forurensning og utslipp av klimagasser i disse fjordene og områdene rundt dem, har myndighetene vedtatt at det fra 2026 vil bli innført krav om at alle cruiseskip og ferger som seiler på disse fjordene skal være utslippsfrie.
Brenselceller kan også brukes mens skipet er i havn, slik at det kan ligge til kai utslippsfritt, uten å måtte være koblet til en landbasert strømforsyning.
Verdens første brenselcellesystem som er designet for skip
TECO 2030 utvikler hydrogenbaserte brenselceller som er spesiallaget for bruk på skip eller i andre store applikasjoner, og som gjør disse kan bytte fra fossile drivstoff til hydrogen og bli helt utslippsfrie.
Brenselcellene til TECO 2030 vil bli levert i moduler med en netto strømproduksjonskapasitet på 400 kW. Disse kan settes sammen i kontainere, slik at den samlede kapasiteten kan bli mange megawatt.
Brenselcellesystemet til TECO 2030 er utviklet av TECO 2030 i samarbeid med det østerrikske teknologifirmaet AVL. Brenselcellemodulene er utviklet internt på TECO 2030.
TECO 2030 har nå startet prosessen med å få typegodkjenning for brenselcellene og brenselcellesystemene sine fra DNV. Typegodkjenning er en prosedyre der klassifiseringsselskapet bekrefter at et bestemt produkt er i samsvar med reglene for standardutførelser og/eller for rutinemessig produsert, identisk utstyr.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
TECO 2030:
Tore Enger, konsernleder for TECO 2030 ASA. +47 920 83 800, tore.enger@teco2030.no
DNV: Tomas Barrett, Global Head of Corporate Communications, DNV Maritime Communications. +49 (0)40/36149-4856 / tomas.barrett@dnv.com.
OM DNV
DNV er verdens ledende klasseselskap og en anerkjent rådgiver for maritim industri. Selskapet bidrar til å øke sikkerheten, kvaliteten og energieffektiviteten til den globale skipsfartsindustrien – på tvers av alle skipstyper og offshore strukturer – og til å redusere bransjens miljøavtrykk. DNV investerer tungt i forskning og utvikling for å finne løsninger, i samarbeid med industrien, sin addresserer strategiske, operasjnelle eller regulatoriske utfordringer.For mer informasjon, se www.dnv.com/maritime.
Om TECO 2030
TECO 2030 ønsker å bidra til den grønne omstillingen innen maritim sektor ved å tilby teknologi som hjelper skip med å bli mer miljø- og klimavennlige. Selskapet utvikler hydrogenbaserte brenselceller som gjør at skip og andre tunge applikasjoner og kjøretøyer vil kunne operere helt utslippsfritt. TECO 2030 utvikler også andre teknologiske løsninger som kan hjelpe den maritime industrien med å redusere sine utslipp, slik som systemer for eksosrensing og karbonfangst og -lagring for skip. TECO 2030 ble etablert i 2019 og har hovedkontor på Lysaker, like utenfor Oslo. Selskapet er notert på Euronext Growth på Oslo Børs under TECO. TECO 2030 har sitt utspring i TECO Maritime Group, et konsern som har levert teknologi og tjenester til den globale shippingbransjen siden 1994. Mer informasjon er tilgjengelig på www.teco2030.no.