(Lysaker, Norge, 1. november 2022) TECO 2030 ASA (OSE: TECO, OTCQX: TECFF), Norsk nullutslippsteknologi-selskap som utvikler hydrogen brenselceller for maritim og tungtransport industri.
Denne intensjonsavtalen (“LOI”) oppsummerer diskusjon temaer mellom TECO 2030 og AVL angående levering av 120 brenselcelle stacks. AVL har mottatt en forespørsel om tilbud (RFQ) fra en kunde for levering av 60 brenselcellesystemer for lastebiler basert på 100kW TECO2030 brenselcelle-stacks.
Dette kundeprosjektet har som mål å utstyre 30 tungtransport-lastebiler med brenselcellesystemer basert på AVL HyTruck-plattformen. Hvert av disse systemene vil kreve 2x100kW stacks, som summerer opp til totalt 120 individuelle stacks (totalt 12MW). Leveringen av disse stablene er planlagt å starte i Q4/2023.
AVL jobber allerede med en formell forespørsel (RFI/RFQ) for den potensielle underforsyningen av respektive TECO2030 brenselcellestacks, en slik RFI/RFQ skal utstedes av AVL til TECO2030 i løpet av de neste 2-3 ukene. Basert på dette planlegger AVL å inngå detaljerte diskusjoner med TECO2030 med hensyn til leveringsomfang, alle tekniske detaljer, kommersielle vilkår samt vilkår og betingelser.
«Dette vil ha en enorm positiv innvirkning på produksjonsstarten vår, tidligere enn forventet, og vi er sikre på at dette vil markere starten på en verdensomspennende grønn omstilling mot en bærekraftig hydrogen brenselcellefremtid,» sier Tore Enger, konsernsjef, TECO 2030 ASA.
«Vi ser økende etterspørsel av brenselcelleteknologi, spesielt i segmentet for tunge lastebiler. Med dette prosjektet ønsker vi å støtte en av våre kunder med å utstyre kjøretøy tidlig på markedet med en ytelse og kjøreevne som ikke er sett før med brenselceller,» sier Juergen Rechberger, Vise President Hydrogen & Fuel Cell, AVL List GmbH.
Om AVL: AVL er verdensstørsteuavhengigeselskap for utvikling, simulering og testing av drivlinjesystemer, deresintegreringikjøretøyetsamt nye felt som ADAS/AD og Data Intelligence. www.avl.com